Achter de schermen

Achter de schermen – Op de schermen

De kerkdienst online

We hebben nu twee camera’s in de kerk. Eén recht naar voren, vast op het orgelbalkon en één van schuin opzij, op een dakspant aan de zijkant. Deze camera kan vrijwel helemaal ronddraaien, zo ziet u soms de organist aan het werk. De beamerpresentatie kan mee uitgezonden worden. Dat lukt allemaal wel om het bij u thuis te krijgen.

Ingewikkelder wordt het als zowel tekst als voorganger in beeld moeten komen. Tekst groot en dominee klein of andersom? Tekst links of rechts, boven of toch liever beneden in beeld? Er zijn dus nogal wat mogelijkheden. We zijn het allemaal aan het leren, maar een schakeling in een tel toepassen kan ook wel eens misgaan.

Soms gebeurt er iets onverwacht en dan ben je net te laat, zoals de bloem op Goede Vrijdag. Of er blijkt een knop op het paneel te zitten met een onverwachte bijwerking: als je hem lang indrukt staan opeens alle schermen vast. Daar gaat dan je gerepeteerde scène met het binnenbrengen van de Paaskaars.

Alles gebeurt ‘live’ en het is best spannend om alles goed in beeld te brengen. Maar het is ook leuk om te doen.

Nieuwe apparatuur in De Schutse

Herman, Willem, Cees en Herald van harte bedankt voor al hun inzet om de nieuwe apparatuur werkend en ingeregeld te krijgen! Het geluid is nu prima, ook dankzij de nieuwe headset. Ook voor de videoregistratie is prima. De bediening is gelukkig vrij eenvoudig en vergt hopelijk minder inzet van de technici. De scenes van de twee camera’s en de beamer kunnen na voorbereiding eenvoudig worden afgewisseld. Het scherpstellen op het gezicht is soms nog lastig, bekeken wordt hoe dit beter kan. In de kerkenraad werd de wens uitgesproken om de Bijbeltekst groot te presenteren in verband met de leesbaarheid. Dit wordt besproken met het beamteam.

Er is meer – Achter de schermen