Bezinning en Verdieping
terugblik Veertigdagentijd 2019
Een hongerdoek voor De Schutse

Gedurende twee dinsdagavonden zijn acht gemeenteleden bezig geweest met het maken van een hongerdoek voor De Schutse. Eerst zijn de lezingen uit het Lucasevangelie gelezen en kort door ds. Joep Dubbink toegelicht. Iedereen heeft het gedeelte wat hem of haar het meeste aansprak, verbeeld in een schilderijtje van 30×30 cm. Met dank aan Co voor nuttige tips daarbij. Deze schilderijtjes vormen samen het hongerdoek dat in de 40 dagentijd voor in De Schutse te zien zal zijn. Bij ieder paneeltje hoort een korte tekst waarin de maker van het schilderijtje uitlegt wat er te zien is.

Zondag 10 maart – Lucas 4: 1-13 – Verzoeking in de woestijn
Verleiding: Jij bent tot de zoon van God? Zeg dan tegen deze steen dat hij in brood moet veranderen! Maar Jezus antwoordde: In de heilige boeken staat: “Alleen van brood kan een mens niet leven.”

Zondag 17 maart – Lucas 9: 28-38 – Verheerlijking op de berg
De donkerbruine baan op de grond is de (slag)schaduw van de wolk. “Maar terwijl hij dit zegt geschiedt er een wolk/ die hen heeft overschaduwd;/ ze worden bevreesd/ als ze in de wolk binnenkomen./ Er geschiedt een stem vanuit de wolk/ die zegt:/ deze is mijn zoon, de uitgelezene,-/ hoort naar hem!/ En terwijl de stem geschiedt/ is alleen Jezus daar te vinden.”

Zondag 24 maart – Lucas 13: 6-9 – Gelijkenis van de vijgenboom
De vijgenboom staat er treurig bij. Eigenlijk moet hij gerooid worden. Maar daar komt de tuinman, die vraagt of hij de boom nog een kans mag geven, met goede zorgen.
Dat mag! Het kleine meisje van de hoop staat achter de boom en glimlacht om een hoekje.
Alles is nog mogelijk!

Zondag 31 maart – Lucas 15: 11-32 – De verloren zoon
De oudste zoon werd woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en trachtte hem te bedaren, voorlopig tevergeefs. De oudste zoon staat daardoor met zijn rug naar het feest, naar de opstanding.

Zondag 7 april — Lucas 20: 9-19 – Gelijkenis van de onrechtvaardige pachters
De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden. (2 panelen)

Zondag 14 april – Lucas 19: 28-40 – Intocht in Jeruzalem
Enkele Farizeeën in de menigte zeiden tegen Jezus: Meester, berisp uw leerlingen (paneel 1),
maar Hij antwoordde: Ik zeg u, als zij zouden zwijgen, dan zouden de stenen het uitschreeuwen (paneel 2)

Zondag 21 april – Pasen
In het midden van het paneel het verlangen naar het wonder van Pasen. Hoe zien we niet precies, maar een donker kruis wordt overstraald. De grafsteen is overwonnen.
Wat is een hongerdoek eigenlijk?
In de Middeleeuwen werd tijdens de vastentijd (dus vanaf Aswoensdag) een doek opgehangen om het priesterkoor en het altaar aan het zicht te onttrekken. De oorspronkelijke hongerdoeken waren wit, als teken van leegte. In later eeuwen werden ze beschilderd met voorstellingen over het leven, lijden en sterven van Jezus. Omdat deze doeken in de vastentijd werden opgehangen, werden ze hongerdoeken genoemd. In de 18e eeuw ging dit gebruik verloren, maar sinds de jaren ‘70 zijn de hongerdoeken weer terug van weggeweest, dankzij een Duitse katholieke ontwikkelingsorganisatie. De organisatie legde daarbij de link tussen het lijden van Christus en de armoede in de derde wereld. Ook in onze kerk hebben we een aantal jaren achtereen hongerdoeken opgehangen.
Het doek zal in de diensten van de veertigdagentijd te zien zijn in De Schutse. Om zo niet alleen de deelnemers, maar alle kerkgangers te bepalen bij thema’s rond leven, lijden, sterven en opstanding van Christus. En bij allen, dichtbij en ver weg, van wie het leven wordt getekend door pijn en verdriet, voor wie wij bidden om het Licht van Pasen.
bezinning.en.verdieping@pkn-uithoorn.nl
Praktijkschool maaltijd
Praktijkschoolmaaltijd
Heel jammer, maar de Praktijkschool maaltijd van donderdag 19 juni ging niet door, vanwege ziekte van de docent. We gaan de leerlingen nog een bedankje brengen, ze succes wensen bij de examens èn alle goeds voor hun toekomst. We hopen in het nieuwe schooljaar de maaltijden weer op te kunnen starten!
Namens het begeleidingsteam, Foke van Baren
Help je mee?
Antoine heeft afscheid genomen van ons begeleidingsgroepje, na jarenlange enthousiaste inzet, dank daarvoor. Nu zijn we op zoek naar vervanging. Wij zoeken iemand die houdt van lekker eten, het leuk vindt dat leerlingen lerend zijn en daarom nog niet alles perfect gaat. Hand- en spandiensten wil verlenen rondom het eten en éénmaal in de maand op donderdag van 12.00-15.00 uur aanwezig kan zijn. Het is altijd een goed en ontspannen samenzijn, toegankelijk voor iedereen.
Bedenk of het je leuk lijkt of weet je iemand, spreek ons aan!
Greet Bijlsma, Henk & Guusta Mathlener, Foke van Baren 0297 562886
Paaskaars maken
terugblik
Bezinning en verdieping
Een persoonlijke paaskaars maken
Ieder jaar in de Paaswakedienst op Stille Zaterdag wordt de nieuwe paaskaars, het Licht van Christus, de kerk binnen gedragen. Het donker van de Goede Vrijdag mag en kan immers niet het laatste woord zijn. Het gebruik van de paaskaars gaat terug op een eeuwenlange traditie. Al in de tijd van Augustinus werd de paaskaars in de Paasnacht brandend de kerk binnengebracht. Ook in onze protestantse kerk heeft de paaskaars zijn herintrede gedaan en is sindsdien niet meer weg te denken.
De paaskaars is een grote kaars, traditioneel versierd met het kruis, de Griekse letters Alfa en Omega (als eerste en laatste letter van het alfabet, begin en einde) en het jaartal. Daarnaast zijn er tal van andere symbolen mogelijk als versiering van de paaskaars, bijvoorbeeld een regenboog als symbool van het verbond, een duif, het paaslam, een vissersboot met netten vol vis, brood en wijn, vijf broden en twee vissen.
In 2019, enkele dagen voor Paaszaterdag, hebben we zelf een eigen paaskaars gemaakt. Verschillende symbolen passeerden de revue, daarna werd uitgelegd hoe we zelf met het materiaal (witte of crême kaars, gekleurde was en wasstiften) werken. Iedereen ging aan de slag om zelf een kaars te maken die recht doet aan de eigen manier van geloven. Deze kaarsen speelden een rol spelen in de Paaswake op Stille Zaterdag, en gingen daarna uiteraard mee naar huis, als huis-paaskaars.
bezinning.en.verdieping@pkn-uithoorn.nl
Negen zelfgemaakte paaskaarsen voor Pasen 2019
Met jongeren gemaakte paaskaarsen voor Pasen 2013
Paasproject
Al jaren hebben we narcissen corsages gemaakt, om met Pasen de kerkbezoekers op te kunnen spelden. De narcissen zijn al besteld. Kom je zaterdag 30 maart om 10.00 uur ook helpen? (Of help je bij het paasontbijt?)
Wil, Els, Diana, Mieke
m.vanamerom@pkn-uithoorn.nl
In veertig dagen naar Pasen
Van Aswoensdag tot Pasen – Lees over onze activiteiten in de Veertigdagentijd
Voorlezers
In onze kerkdiensten wordt af en toe een schriftlezing (of beide) niet door de predikant gedaan, maar door een ander gemeentelid, met een mooi woord lector. De commissie eredienst wil dat graag wat vaker en structureler laten plaatsvinden, zoals in veel gemeenten gebruikelijk is. De Bijbel is immers aan de gemeente gegeven en niet alleen aan de predikant. Het vergroot de variatie en de betrokkenheid als ook anderen daaruit voorlezen. Dit seizoen doen we dat op proef, op de eerste zondag van de maand. Een viertal lezers is benaderd, en zij hebben toegezegd. Zondag 3 november heeft Foke van Baren voor het eerst beide lezingen voor haar rekening genomen.
Een schriftlezing door een ander heeft een aantal voordelen:
Verstaanbaarheid en een prettige stem zijn daarvoor natuurlijk een vereiste. Sommige mensen zijn wat dat betreft natuurtalenten, anderen kunnen het leren met wat tips en sommige stemmen zijn wat minder geschikt. Het idee is om eerst een groepje te vormen en eens samen een avond te oefenen, naar elkaar te luisteren en elkaars voordracht te verbeteren. Uiteindelijk komt daar dan een lijstje vaste lectoren uit. Afhankelijk van aantal en wensen kijken we of er elke week of bijvoorbeeld om de week een lezing door een lector kan worden gedaan.
Het gaat om een lichte taak: geen vergaderingen, maar een paar keer per jaar een Bijbelgedeelte voorbereiden en voorlezen. Het kan zijn dat u wordt benaderd om mee te doen, omdat u het wel vaker deed of omdat uw stem veelbelovend is. Het is allemaal nog in een beginstadium, we gaan zien hoe het loopt.
Ds. Joep Dubbink
Wijkavond
Hongerdoek
Bezinning en Verdieping
terugblik Veertigdagentijd 2019
Een hongerdoek voor De Schutse
Gedurende twee dinsdagavonden zijn acht gemeenteleden bezig geweest met het maken van een hongerdoek voor De Schutse. Eerst zijn de lezingen uit het Lucasevangelie gelezen en kort door ds. Joep Dubbink toegelicht. Iedereen heeft het gedeelte wat hem of haar het meeste aansprak, verbeeld in een schilderijtje van 30×30 cm. Met dank aan Co voor nuttige tips daarbij. Deze schilderijtjes vormen samen het hongerdoek dat in de 40 dagentijd voor in De Schutse te zien zal zijn. Bij ieder paneeltje hoort een korte tekst waarin de maker van het schilderijtje uitlegt wat er te zien is.
Zondag 10 maart – Lucas 4: 1-13 – Verzoeking in de woestijn
Verleiding: Jij bent tot de zoon van God? Zeg dan tegen deze steen dat hij in brood moet veranderen! Maar Jezus antwoordde: In de heilige boeken staat: “Alleen van brood kan een mens niet leven.”
Zondag 17 maart – Lucas 9: 28-38 – Verheerlijking op de berg
De donkerbruine baan op de grond is de (slag)schaduw van de wolk. “Maar terwijl hij dit zegt geschiedt er een wolk/ die hen heeft overschaduwd;/ ze worden bevreesd/ als ze in de wolk binnenkomen./ Er geschiedt een stem vanuit de wolk/ die zegt:/ deze is mijn zoon, de uitgelezene,-/ hoort naar hem!/ En terwijl de stem geschiedt/ is alleen Jezus daar te vinden.”
Zondag 24 maart – Lucas 13: 6-9 – Gelijkenis van de vijgenboom
De vijgenboom staat er treurig bij. Eigenlijk moet hij gerooid worden. Maar daar komt de tuinman, die vraagt of hij de boom nog een kans mag geven, met goede zorgen.
Dat mag! Het kleine meisje van de hoop staat achter de boom en glimlacht om een hoekje.
Alles is nog mogelijk!
Zondag 31 maart – Lucas 15: 11-32 – De verloren zoon
De oudste zoon werd woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en trachtte hem te bedaren, voorlopig tevergeefs. De oudste zoon staat daardoor met zijn rug naar het feest, naar de opstanding.
Zondag 7 april — Lucas 20: 9-19 – Gelijkenis van de onrechtvaardige pachters
De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden. (2 panelen)
Zondag 14 april – Lucas 19: 28-40 – Intocht in Jeruzalem
Enkele Farizeeën in de menigte zeiden tegen Jezus: Meester, berisp uw leerlingen (paneel 1),
maar Hij antwoordde: Ik zeg u, als zij zouden zwijgen, dan zouden de stenen het uitschreeuwen (paneel 2)
Zondag 21 april – Pasen
In het midden van het paneel het verlangen naar het wonder van Pasen. Hoe zien we niet precies, maar een donker kruis wordt overstraald. De grafsteen is overwonnen.
Wat is een hongerdoek eigenlijk?
In de Middeleeuwen werd tijdens de vastentijd (dus vanaf Aswoensdag) een doek opgehangen om het priesterkoor en het altaar aan het zicht te onttrekken. De oorspronkelijke hongerdoeken waren wit, als teken van leegte. In later eeuwen werden ze beschilderd met voorstellingen over het leven, lijden en sterven van Jezus. Omdat deze doeken in de vastentijd werden opgehangen, werden ze hongerdoeken genoemd. In de 18e eeuw ging dit gebruik verloren, maar sinds de jaren ‘70 zijn de hongerdoeken weer terug van weggeweest, dankzij een Duitse katholieke ontwikkelingsorganisatie. De organisatie legde daarbij de link tussen het lijden van Christus en de armoede in de derde wereld. Ook in onze kerk hebben we een aantal jaren achtereen hongerdoeken opgehangen.
Het doek zal in de diensten van de veertigdagentijd te zien zijn in De Schutse. Om zo niet alleen de deelnemers, maar alle kerkgangers te bepalen bij thema’s rond leven, lijden, sterven en opstanding van Christus. En bij allen, dichtbij en ver weg, van wie het leven wordt getekend door pijn en verdriet, voor wie wij bidden om het Licht van Pasen.
bezinning.en.verdieping@pkn-uithoorn.nl
Begrijp je wat je leest?
terugblik
Begrijp je wat je leest?
Methoden van bijbeluitleg · 2
februari 2019 in De Schutse
De Bijbel kan iedereen lezen, maar ‘begrijp je ook wat je leest?’ vroeg al 2000 jaar geleden iemand aan een ander. Sindsdien hebben we alleen maar meer ontdekt hoe lastig het lezen van die verhalen is, hoe ieder daar het hare en zijne in leest en hoe prettig het zou zijn om daar wat handvatten voor te hebben.
De eerste van twee leerhuisavonden ging het over vrij technische methoden van lezen, zoals die in de afgelopen eeuwen zijn ontwikkeld (materiaal beschikbaar op de website). De tweede avond gaan we verder op een iets ander spoor. Bij het lezen van de Bijbel krijg je namelijk antwoord op de vragen die je stelt. Welke vragen ga jij stellen?! Nieuwe lezers komen met nieuwe, onverwachte vragen.
Vrouwen vragen al lang hoe het zit met de vrouwen in de Bijbelverhalen en wat je moet met teksten die soms vrouwonvriendelijk zijn, soms alleen maar zo gelezen worden. Mensen uit andere culturen vroegen, waarom de bijbel toch zo vaak door een westerse bril wordt gelezen, en mensen aan de onderkant van de samenleving hebben speciale aandacht voor de belangen van verteller en lezer: wie heeft baat bij dit verhaal. Al die vragen hebben hun goed recht. Een avond om iets te ervaren van eigentijdse benaderingen en van nieuwe vragen. Codewoorden: contextuele, materialistische, feministische, groene- en queer-bijbeluitleg. Van harte welkom!
Inleider: ds. Joep Dubbink
De presentatie van de eerste avond vindt u hier: Presentatie Methoden van bijbeluitleg
De gebruikte voorbeeldtekst hier: Tekst leerhuisavond Methoden van bijbeluitleg
De presentatie van de tweede avond: Presentatie methoden van bijbeluitleg 2
Ring Hoofddorp
terugblik
Drie keer interessant in Ring Hoofddorp
In 2019 waren er drie interessante bijeenkomsten voor de gemeenten in de Ring Hoofddorp. Met ruimte voor belangstellenden van buiten de gemeentegrenzen.
okt 2019
Geloof in de publieke ruimte
De ontkerkelijking zet door, maar bovenal is in er weinig begrip of aandacht voor wat gelovigen beweegt. Kerken zijn nog steeds grote maatschappelijke organisaties, maar ze worden in Nederland, anders dan in andere Europese landen, nauwelijks als serieuze gesprekspartners gezien in het maatschappelijk debat. Door Erik Borgman in De Schutse.
okt 2019
De dag dat God tien jaar werd
Een voorstelling van Kees van der Zwaard
www.dgaalsmeer.nl
nov 2019
God in de supermarkt
Superwaar! Een avond over het maken van keuzes als we onze boodschappen doen. Lekker, goedkoop, gezond, milieuvriendelijk, diervriendelijk of eerlijk voor de producent? Door Alfred Slomp in De Schutse.
Kerkbalans
Kerkbalans 2025
Geloven is delen
In januari werden de actie kerkbalans voor de kerk en financiële actie voor de diaconie gelijktijdig georganiseerd. Er werden 525 brieven bezorgd of verstuurd. Voor 2025 zijn bemoedigende bedragen toegezegd, waardoor het eindresultaat mogelijk hoger uitkomt dan in 2024. Wel moet gezegd worden dat nog lang niet alle toegezegde bijdragen voor 2024 binnen zijn. De herinneringen zijn net de deur uitgegaan.
Wij willen allereerst alle leden bedanken die de actie mogelijk gemaakt hebben door de brieven te bezorgen en weer op te halen. Dat is altijd weer veel en soms ondankbaar werk, omdat sommige mensen weinig of nooit thuis zijn. Niet alle brieven kunnen dan ook opgehaald worden. Verder willen wij iedereen bedanken die een toezegging heeft gedaan en/of de bijdrage gelijk heeft overgemaakt. Wij hopen dat de leden die nog geen toezegging hebben gedaan of een bijdrage hebben overgemaakt er voor zorgen dat de verschillen met vorig jaar worden weggewerkt.
Namens de kerkrentmeesters en de diaconie,
Piet Vingerling, bijdragenadministrateur kerk en Klazien Veldhuis, bijdragenadministrateur diaconie
PGU-kerkbalans2025.pdf
Belastingaangifte?
Bij het invullen van je belastingaangifte moet je bij een aftrekbaar ANBI-doel een RSIN-nummer kiezen. Dat is een fiscaalnummer van een instelling. Onze kerk bestaat uit twee financieel gescheiden instellingen met elk hun eigen fiscale nummer. Je vindt ze bij onze ANBI informatie.
Wat is Kerkbalans?
Bankrekeningen
Het rekeningnummer van de kerk is
NL70 RABO 0378 5548 75
tnv Protestantse Gemeente te Uithoorn
Het rekeningnummer van de diaconie is
NL85 RABO 0363 5078 68
tnv PGU Diaconie en Zending
(Graag onder ovv het nummer in uw brief over Kerkbalans!)
Heeft u vragen, opmerkingen, suggesties? We horen ze graag!
kerkrentmeesters@pkn-uithoorn.nl
diaconie@pkn-uithoorn.nl
Hoor je voor het eerst over Kerkbalans?
PGU-kerkbalans-jongeren2024.pdf
SOVA
SOVA
Stichting Ondersteuning Vluchtelingen Amstelland, opgericht in 2005, verstrekte giften en leningen aan vluchtelingen met een verblijfsvergunning, die in de gemeenten Uithoorn, Aalsmeer en Amstelveen huisvesting kregen. Het fonds werd onder andere gebruikt voor gezinshereniging (tegemoetkoming in de kosten van vliegtickets), onvoorziene medische kosten en kosten voor (beroeps)opleidingen.