Film

13 feb

Bezinning en Verdieping

Film

Homecoming (1945)

Een joodse vader en zijn zoon keren terug naar een dorp waar de joodse bevolking is afgevoerd. Hun komst maakt veel los. Angsten komen boven, schuldgevoelens, huwelijksdrama’s en het allerslechtste en allerbeste van mensen onder druk komt los.

Het is een bloedhete dag in augustus 1945. Terwijl de inwoners van een Hongaars provinciedorpje zich voorbereiden op een huwelijk, arriveren een orthodoxe joodse vader en zoon in het plaatselijke stationnetje. Ze huren een paardenkar waarin ze zwijgzaam twee houten kratten laten vervoeren. Er ontstaat onrust. Wat bevindt zich in de kisten en wat is hun doel? De dorpsbewoners gaan gebukt onder een collectief schuldbesef en door hun komst komen donkere geheimen en herinneringen bovendrijven. Is het familie van joodse dorpsgenoten die werden gedeporteerd en komen ze hun clandestien verkregen eigendommen opeisen? Het dorp raakt in paniek en begint maatregelen te nemen.

Er wordt niet veel gesproken. Dat hoeft ook niet, de mensen hebben hun gedachten en dat maakt deze film zo bijzonder. Deze film (uit Hongarije, 2017) is in zwart wit. Misschien om aan te geven hoe tegenstrijdig de gedachten van iedereen zijn. Ook de explosieve climax ontbreekt niet, al blijft het geweld vooral psychologisch. Dit alles maakt het een beklemmende film, waarin niets dat voorspelbaar is, uitkomt. Een film om over na te denken en te praten.

Donderdag 13 februari om 20.00 uur in De Schutse · film: Homecoming (1945) · Koffie en thee staan om 19.45 uur klaar.

Dinsdag 17  maart zal er een avond gehouden worden over hoe de Joden in Nederland in en na de oorlog zijn behandeld, twee avonden die mooi op elkaar aansluiten.

Provider films

Films om niet te vergeten… Eerder hebben we ‘Kappen!’ gekeken, naar het boek van Carry Slee. En er natuurlijk op gereageerd, over gepraat. Ook was er een extra stoere filmavond (met South Park, over de duivel ;o).

Filmtips (voor een volgende keer … ?)


Kankerlijers

2014
Drie bevriende jongens die aan botkanker lijden proberen tijdens hun ziekenhuisverblijf zoveel mogelijk plezier te maken.
Tragikomedie van Lodewijk Crijns (Alleen maar nette mensen) gebaseerd op de Spaanse film ‘Planta 4a’ van Antonio Mercero (2003). Drie tienerjongens – Nick (14), Iwan (15) en Olivier (16) – met botkanker verblijven voor langere tijd in het ziekenhuis en proberen hun ziekte te vergeten door puberstreken uit te halen. Ze blowen stiekem in het hok van de conciërge, sjansen met de mooie hoofdzuster, houden racewedstrijden in hun rolstoelen en willen een groot feest organiseren. Met de komst van nieuwe patiënte Gina (16) lijkt het ziekenhuisleven van de jongens nog spannender te worden. In de hoofdrollen onder meer Gijs Blom (Jongens) en Vera van der Horst (SpangaS; Vampierzusjes). Bor Beekman (Volkskrant 13-02-’14) geeft 2 sterren: ‘De plot is schematisch, onvoldoende dramatisch. (…) Niettemin slaagt Crijns er op momenten in om zijn publiek te verplaatsen in het bestaan van ernstig zieke pubers. Dat is waardevol.’ Fabian Melchers (Telegraaf 12-02-‘14) geeft ook 2 sterren: ‘Kankerlijers is meer een conventionele tienerfilm met het ziekenhuis als decor dan een drama over jongeren met kanker.’
OBA.nl


Vechtmeisje

2018
Bo (12) is met haar moeder en broertje verhuisd naar een flatje. Als ze zich aansluit bij een kickboks-club in de buurt blijkt ze veel talent te hebben. Maar lukt het haar zich te beheersen? Vanaf ca. 12 jaar.


Kubo en het magische zwaard

2016
Jonge verhalenverteller Kubo gaat op zoek naar de wapenuitrusting van zijn overleden vader, een dappere krijger.
De vierde film van de onafhankelijke Amerikaanse animatiestudio Laika (Coraline; The boxtrolls) is het regiedebuut van Travis Knight, gemaakt in een combinatie van stop-motion en CGI. Het verhaal speelt in het oude Japan. De ongeveer 11-jarige Kubo verdient wat geld met verhalen vertellen en zorgt voor zijn zieke moeder. Op een nacht wordt hij aangevallen door kwaadaardige geesten uit het verleden van zijn moeder. Zij vertelt hem dat hij op zoek moet naar de wapenuitrusting van zijn vader, een zeer dappere samurai. Geholpen door een aap en een samurai met het uiterlijk van een kever beleeft hij spannende avonturen vol magie.
Kinderachtig is het niet. Kubo is afwisselend grappig en eng, en het verhaal is complexer dan het lijkt, met onder meer boeddhistische en shintoïstische ideeën over de dood. Knight heeft duidelijk goed naar het werk van zijn Japanse collega Hayao Miyazaki (Spirited Away) gekeken, maar zet de thema’s naar eigen hand. Kubo is een prachtige ode aan de kracht van verhalen, vol schitterende visuele vondsten. De jeugdige kijker die de ogen open durft te houden, wordt er rijkelijk voor beloond.’