Groene Kerk

Duurzame Schutse tuin

Het eerste grote project van de werkgroep Groene Kerk is een tuin bij De Schutse. Over het waarom en de impact van Groene Kerk gingen ook de Voorjaarsbijeenkomsten.

Een zonovergoten plantdag

’s Morgens vroeg nog een grasveld en een paar uurtjes later een heuse tuin naast De Schutse! Met paadjes, (fruit)boompjes, (bessen)struiken en heemplanten. Die moeten allemaal nog hechten en uitgroeien, maar dat gaan we zien en dankzij de goeie regendagen na de plantdag hoefden we niet meteen met gieters in de weer. Na het werk hadden we een gezellige lunch buiten op het kerkplein, wat een feest. Het begin is er! Er is hard gewerkt, gespit en geplant, door zo’n veertien mensen, onder leiding van Kees. Gerard kwam met een kar houtsnippers voor de paden, Rietje zorgde dat alles in goede banen geleid werd. Mooi toch. En het vervolg komt: het onderhoud. Daarover later meer. Voorbijgangers vroegen zo af en toe naar het hoe en wat en gaven aan het fantastisch te vinden dat wij als kerk meedoen aan de vergroening van onze omgeving. Hoe mooi is dat! Precies nu de burgerlijke gemeente Uithoorn meedoet met het Nederlands Kampioenschap Tegelwippen.

Heb je nog een plant, boompje of struik voor onze tuin? Neem contact op met Kees van Klaveren. Hij kan als professional aangeven of je aanbod geschikt is voor de grond.

Werkgroep Groene Kerk, Kees van Klaveren, Ton Kodde, Ritske van Leeuwen, Rietje Rustema en Henriette Wezelman. Contact via h.wezelman@pkn-uithoorn.nl

Struiken sponsoren

Wil je nog een struik doneren? Een kleine struik kost gemiddeld €15. Je kunt nog overmaken naar Protestantse Gemeente Uithoorn NL78RABO0363501010 onder vermelding van Schutse Tuin. Wij kopen, vervoeren en planten de struiken dan namens jullie. Struiken die op deze grond en in het tuinplan nog zouden passen zijn: Sering, Hulst, Hertshooi, Sneeuwbal, Rode Kornoelje, Spierstruik/Spirea, Vlinderstruik/Buddlija, Prunus (Amandel-Kers-Pruimenboom), Gelderse Roos.

Groene tips

Plasticvrij – Welke tip maakt je blij?

Uit De Schutse App

Groene links

GroeneKerken.nl
Omdat de
schepping roept

om een kerk
die zorg draagt

nk-tegelwippen.nl
Wip tegels en vervang ze door planten!

voetafdruktest.wwf.nl
Hoeveel aarde gebruik jij?

bijbelgenootschap.nl boek Hemels groen
duurzaamheid als thema voor theologen, voorgangers en Bijbellezers

trouw.nl/dossier-groene-gids
Als onkruid niet tot last is,
laat het dan vooral staan.

raadvankerken.nl/thema/duurzaamheid
Zes Groene Websites

Planbureau voor de Leefomgeving
onderzoek naar milieu, natuur en ruimtelijke inrichting