werkgroep Inrichting

Meubilair op het liturgisch centrum

Het oranje meubilair op het liturgisch centrum is beschadigd en zeer aan een verfje toe.

We hebben de kerkenraad gevraagd om te kijken naar een andere kleur. De kerkenraad heeft daarop ons advies gevraagd, met dien verstande dat er wel wat voorwaarden aan verbonden waren. Een nieuwe kleur mag niet vloeken bij de antependia (de liturgische kleuren: groen, rood, paars, en wit), moet overal bij passen (achterwand en vloer) en moet niet wegvallen tegen de achtergrond.

Dat betekende een behoorlijke klus voor de werkgroep. Er zijn vele uren gestoken in het komen tot een advies dat aan alle voorwaarden voldeed. Uiteindelijk is dat gelukt en we hebben ons voorstel voorgelegd aan de kerkenraad. De kerkenraad heeft ons groen licht gegeven en nu komt het aan op de uitvoering.

Schilders gezocht

Nu we weten welke kleur het gaat worden, zal het meubilair in die kleur moeten worden geverfd. Zijn er gemeenteleden die kunnen schilderen en dit een mooie klus vinden?

Je kunt je opgeven bij een van de leden van de werkgroep Inrichting, die bestaat uit Greet Bijlsma, Corrie Eeltink, Martin Joosse, Ton Kodde en ondergetekende. Na inventarisatie van de vrijwillige schilders, zullen we een datum voorstellen waarop de klus geklaard kan worden. We hopen op veel positieve reacties!

Namens de werkgroep,
Joke Bos

De kerk gaat vanzelf open

De zware voordeur van de kerk opent én sluit vanzelf.

Buiten is er een grote drukknop. Als je er één keer op drukt, opent de deur automatisch. Nadat je het elektronisch oog passeert, sluit de deur vanzelf. Niet aan de deur trekken of duwen. (Gaat het niet? Gebruik de deurbel. Ook om de dubbele deur te gebruiken voor een scootmobiel.)

Binnen is er naast de deur een wit paneel met lichtje. Als je het aanraakt, opent de deur vanzelf en sluit ook weer automatisch achter je.

De kerkrentmeesters bedanken het uitgebreide montageteam voor het vele (volhardende) denk- en uitzoekwerk, uitvoering en tijdrovende montage.
Hopelijk lukt het nog om de deur in te regelen om van slot te blijven, tijdens activiteiten.

Nieuwe kandelaar voor de paaskaars

In de Paasnacht heeft de nieuwe paaskaars een plek gekregen op een nieuwe kandelaar. De bestaande kandelaar voldeed niet en de vorige kandelaar was een tussenoplossing. Na veel onderzoek naar wat mooi en passend gevonden werd, is de werkgroep Inrichting uitgekomen bij een exemplaar van keramiek, dat past bij de twee kandelaren op de tafel (en bij de adventskandelaars).

De kandelaar is gemaakt door Pottenbakker Ernsting uit Zuidoostbeemster, die eerder ook de tafelkandelaars heeft gemaakt. Deze nieuwe kandelaar is mooi op hoogte, zodat ouderlingen er makkelijk bij kunnen, ook degenen die niet zo lang zijn. De nieuwe kandelaar staat ook stevig, omdat er een voet onder is gemonteerd. In de voet zijn wieltjes gemonteerd, waardoor hij makkelijk verrijdbaar is. Hij is wel kwetsbaar, er komt zo spoedig mogelijk nog een beschermende kist of iets dergelijks omheen.

werkgroep inrichting
Corrie, Greet, Joke, Martin en Ton

Verlichten in het donker

Sinds eind maart branden er, zodra het donker wordt, gekleurde lichten in onze kerk, die van buitenaf zichtbaar zijn. Dat gebeurt met ledlampen, zogenaamde parren of uplighters, die aanlichten als theater spots. De kleuren kunnen we aanpassen en in de toekomst zullen dus andere kleuren zichtbaar kunnen zijn.

De lampen gaan automatisch uit om 24.00 uur. Het stroomverbruik (van onze zonnepanelen) is laag, omdat het ledverlichting is. Onze kerk is voortaan geen groot donker blok meer. De Schutse is zichtbaar voor de buitenwereld, ook als het donker is.

Olijftak-schermen in de kerkzaal

Kamerschermen, functionele schermen in de kerkzaal, onttrekken gestapelde stoelen aan het oog en brengen visuele begrenzing. Mooi waren niet. Over smaak valt niet te twisten, maar de plastic aanblik droeg niet bij aan een warme en duurzame uitstraling van de kerkzaal. Daarom is, in overleg met de binnenhuisarchitecte, Daphne van der Knijff, gekeken naar mogelijkheden hier iets mee te doen. In haar presentatie heeft ze toen die uitwerking laten zien in een gemeentevergadering. Het plastic zou moeten worden vervangen en de omlijsting zou in plaats van de ijzerkleur de koperkleur van de hoge wand voorin moeten krijgen, waarbij de verf gebruikt wordt waarmee de wand zelf geschilderd is.

Koper en hout

Daphne heeft een idee van Binnie Klinkenberg, ‘de olijftak’, uitgewerkt tot een ontwerp, waarin de schermen functioneel zijn en tegelijk mooi en interessant. De eerste die een eind klaar was, gaf aan hoe het ging worden. Er zijn flink wat lijsten metallic koper geschilderd, zodat de eenheid met de wand voorin de kerk wordt benadrukt.

Zelf doen

We hebben het onder leiding van Ton Kodde en Martin Joosse samen met elkaar gedaan, dat bespaarde kosten en was ook mooi en leuk. Een heel project. Een heel aantal mensen had zich opgegeven mee te doen aan het schuren en schilderen van de lijsten en zagen en lakken van de olijftakken. Af en toe een paar uurtjes en je zag het resultaat!

Namens de interieurcommissie, Henriëtte