Kijk de Kerk

De kerk zichtbaar in de buurt

Dat werd zo’n beetje ons motto na de ‘opdracht’ die we kregen na de missionaire ronde, ik geloof in 2017, vanwege de landelijke PKN. Missionair kerk zijn, hoe doe je dat? We namen de term ‘KijkdeKerk’, om het wat luchtiger te maken dan ‘missionair zijn’. Want het woord ‘missionair’ wekte associaties met ‘zieltjes winnen’ en zo, hoewel wij allen het heerlijk vinden als er nieuwe mensen binnenkomen, toch is dat niet het eerste waar we aan denken.

‘Waarom zou je die banner op de stoep zetten, er komt toch niemand op af?’ Nu bleek dat niet helemaal waar, maar toch! Je kan gewoon zien dat er iets gaande is in die kerk. Zeker ook door het dakzeil, nu is de Paasjubel erop te lezen. Ook het mooie gekleurde licht in de donkere avond laat de kerk zien, dit dankzij de commissie inrichting.

En dan straks de Schutsetuin. Dat zal een mooi gezicht zijn, als we daar bezig zijn! Kerk zichtbaar in de buurt: ook wij willen vergroenen.

Nu al zie je een begin: de prachtige bijzondere lenteklokjes van Ronald en Judith langs de fietsenrekken en maagdenpalm en kleine narcissen tussen de ligusters bij de deur en rond de appelboom. En niet alleen buiten in de tuin, maar ook binnen gebeurt het: we hebben dankzij de kerkrentmeesters een container voor plastic. De kerk, dat zijn wij allemaal.

Kijk de kerkNamens allen, Groene Kerk en KijkdeKerk,
Henriette h.wezelman@pkn-uithoorn.nl 06-43064132

Kijk de Groene Kerk

Inspiratie om groen te denken en te doen. Onze Groene Kerk-ploeg is van start met Rietje Rustema, Kees van Klaveren, Ritske van Leeuwen en Henriette Wezelman. Aan te vullen met meer doeners!

Kijk het Kerktuintje

Op het kale grasveld naast De Schutse staat een prachtige appelboom, beschermd met palen. Rond de stam ligt een mini-tuintje. Grijp die unieke kans aan om samen iets moois te maken. Help je ons mee het fleurig te houden?

Henriëtte Wezelman, Ronald en Judith Meijles

KijkdeKerk?

Een klein idee, een ingeving, een brainwave, signaleren dat iets anders kan – het kan leiden tot iets moois. Een voorbeeld uit het boek Kijk de Kerk, over kerkvernieuwing in Londen:
Een groepje van vijf oude mensen, dat overbleef na leegloop en verkoop van hun kerkgebouw. Zij hielden hun eredienst in een pub. Bij dat tafeltje werd de kring steeds groter en het leidde tot een nieuwe gemeente.

Vaak wordt jouw ‘droomgedachte’ door anderen ontvangen met allerhande bezwaren. Maar dat geeft niet, die ander heeft er nog niet over gedroomd. Je kan ook samen doordenken tot de gedachte reëel wordt en al dan niet leidt tot iets nieuws. Bijvoorbeeld ‘Schutse in het Groen’ – appelboom, misschien bessenstruiken, een paadje, een bankje naast de kerk. Meehelpen aan de vergroening van de buurt. Het terras toegankelijk, om buiten koffie te drinken.

Heb jij een plannetje of wil je praktisch helpen? Alles is welkom bij onze denktank!

Kijk de kerkKijkdeKerk

h.wezelman@pkn-uithoorn.nl 06-43064132