Meditatie voor kerkblad Op Weg

Goede grap

De stille week is voor mij rustig, want collega Joep neemt de honneurs waar op donderdag, vrijdag en zaterdag. Ik kan dus verstillen om op Paasochtend uit te barsten. Hoe dat zal zijn, dat is ook voor mij nog een verrassing. Ik zoek ook nog naar een goede grap. Dit poog ik elke Pasen. Tijdens mijn studie beweerde de professor liturgie dat je Paasmorgen mocht beginnen met een grap. Maar ik weet alleen een flauwe en weinig subtiele: ‘Weet je van die man die in z’n graf lag? Die lag niet in z’n graf.’

Je mag de viering beginnen met een grap of eigenlijk een truc, omdat de Duivel voor de gek gehouden is met Pasen. Die dacht met Jezus’ dood de overwinning te hebben behaald. Maar nee, Jezus bleek niet dood en verdwenen, hij verscheen op wonderlijke wijze. Het is me in die negen jaar predikantschap nog nooit gelukt een vrolijke instinker te bedenken.

Wel om een mooie boodschap te vinden. Tot nu heb ik gepreekt over een vader van een gehandicapte jongen die stierf aan zichzelf en veranderd opstond. Over de levende waarmee we vieren en niet de dode die we gedenken. Over een ontmoeting met een natuurkundige die moest toegeven dat het niet met zekerheid is uit te sluiten, dat iemand opstaat uit de dood. Over zijn als Maria, al zoekend jezelf kwijt raken en Jezus die jou vindt. Over Petrus en troostende kleden van liefde, zoals de zakdoek van mijn vader waarin ik als kind bevrijdend mocht snotteren, zo ook de geparfumeerde zakdoek van mijn moeder, als zij een avond uitging en ik in bed zonder haar, maar met haar geur achterbleef. Hier werd overigens wel om gelachen, ook al was het geen grap. Want als je eerst uitgebreid over de zakdoek van je vader begint en daarna over de elegante dameszakdoek van je moeder, is dat wat ongewoon voor de kerkganger op Paasmorgen.

De laatste keer, dat was twee jaar geleden, heb ik gejuicht dat ik lepelaars had gezien, oftewel dat we als de Bramenplukker van Bomans met twee lege handen een koningskind zijn. Ik vertel dit alles natuurlijk om je te verleiden mee te komen vieren op Paasmorgen, de eerste die ik hier in Uithoorn doe, een primeur dus.

Maar mocht je er onverhoopt niet zijn, toch een aller vrolijkst Pasen gewenst.

ds. Sibilla Verhagen