Collectes door de diaconie

‘Diaconie algemeen’

Naast het nieuws is er meer aan de hand in de wereld. We kunnen niet alles oplossen, maar willen wel bijdragen. Daarom vraagt de diaconie vaak aandacht voor Kerk in Actie.

Als er geen actuele collectedoelen zijn gepland, collecteren we voor onze begroting. Naast de jaarlijkse financiële bijdragen bij Kerkbalans krijgt de diaconie ook inkomsten uit de ‘algemene’ diaconale collectes. Dit geld gebruiken we voor ‘stille hulp’ aan gemeenteleden die daar op dat moment behoefte aan hebben. En voor ons ‘rampenfonds’, waar we in geval van bijvoorbeeld de aardbevingen in Turkije en Syrië een bedrag uit over maken. Maar ook een bloemetje voor lief en leed in de wijken wordt hieruit betaald. Ook voor deze ‘algemene’ diaconale collectes is je bijdrage van harte welkom via De Schutse App of via het bankrekeningnummer van de diaconie.

ovv Diaconie algemeen

5 mei

Inwoners en ontheemden in Oekraïne

Op 5 mei is het collecte-doel ‘steun voor inwoners en ontheemden in Oekraïne’.

Verwoeste huizen, een ontwrichte infrastructuur en nauwelijks warmte en elektriciteit. De grootschalige oorlog in Oekraïne gooide het leven en de toekomst van veel inwoners volledig overhoop.

Kerk in Actie werkt samen met kerken en hulporganisaties in Oekraïne die ontheemden en slachtoffers van de oorlog blijven helpen. Regionale hulpcentra geven kwetsbare kinderen, zoals in de frontlinie van Kharkiv, een veilige plek, delen voedsel en medicijnen uit aan iedereen die het nodig heeft en bieden hulp bij traumaverwerking.

Via het programma Noodhulp van Kerk in Actie steunt u inwoners en ontheemden in Oekraïne.

Geef via De Schutse app, of maak een bijdrage over op het bankrekeningnummer van de diaconie.

ovv Noodhulp mei Oekraïne

12 mei

Binnenlands diaconaat

Op zondag 12 mei is de collecte bestemd voor het binnenlands diaconaat.

Kerk zijn we met én voor elkaar. Hoe kun je als diaconie iets doen voor mensen in je buurt die leven in kwetsbare omstandigheden? Hoe kun je iets betekenen voor kinderen die opgroeien in armoede en nauwelijks perspectief hebben op een betere toekomst? Kerk in Actie begeleidt en ondersteunt kerken in heel Nederland om van betekenis te zijn in hun omgeving. Een mooi voorbeeld is De Sleutel in Apeldoorn. Dit diaconale initiatief heeft twee locaties in kwetsbare wijken. Buurtbewoners krijgen er de ruimte om zichzelf te zijn, te delen wat hen bezighoudt en zich te ontwikkelen. In De Sleutel is iedereen welkom en liefdevolle aandacht voor elkaar staat voorop. Via het programma Binnenlands Diaconaat van Kerk in Actie maak je diaconale initiatieven zoals De Sleutel in Apeldoorn mogelijk.

ovv Binnenlands diaconaat mei

Help je mee? Dank namens allen die hiermee geholpen worden!
College van diakenen

Aandacht voor Rwanda

Kerk als plek van hoop, hulp en verzoening Rwanda >

Wij hebben in ieder geval één jaar onze steun toegezegd voor Rwanda, een van de zeven landen waar Kerk in Actie extra aandacht voor vraagt. We reikten al iets tastbaars uit, zodat je er het hele jaar aan herinnerd kunt worden.

Rwanda is een klein land in Oost-Afrika met een heftige geschiedenis. Het knokt zich omhoog om de wonden te helen van de genocide, die in 1994 plaatsvond. Honderd lange bange dagen stonden Hutu’s op tegen de meer welvarende Tutsi’s en werden bijna 1 miljoen mensen vermoord. Sindsdien doen Rwandezen met man en macht hun best om één volk te worden zonder etnische verschillen. Er kwam een nieuwe vlag en een nieuw volkslied.

Rwanda heeft een jonge bevolking: twee derde is jonger dan 30 jaar. Zij hebben de genocide niet meegemaakt en zijn trots op hun mooie groene land van duizend heuvels. Maar met zo’n bevolkingsgroei is het voor jongeren lastig om werk te vinden. Ook zijn de verschillen tussen stad en platteland nog groot. Veertig procent leeft onder de armoedegrens, vooral in de landelijke gebieden. Via Kerk in Actie willen we daarom diverse projecten van Rwandese kerken steunen. Samen zijn we kerk.

Namens de diaconie, Klazien Veldhuis en Trudy Joosse

ovv Rwanda

Alle collectes bevelen wij van harte aan. Dank voor je aandacht en bijdrage!
Namens de Diaconie, Trudy Joosse, Klazien Veldhuis
ZWO Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking